Kupili ste polovnu garderobu ili auto-evo koja su vaša prava

PR tekstVELINGTON ČIZME – ŠARENI IZBOR ZA SIVE KIŠNE DANE

Izvor:kurir.rs

Ukoliko kupujete polovnu robu – automobile, belu tehniku, pa čak i garderobu – imate pravo na reklamaciju, a garantni rok je do čak dve godine!

Foto pixabay

Zakon o zaštiti potrošača predvideo je, u slučaju kvara ili nekog drugog problema, zaštitu i onih koji kupe korišćenu robu. Međutim, ova činjenica je malo kome poznata, pa poneki nesavesni prodavci „zaborave“ da potrošačima napomenu da im je i to zagarantovano.

– Pogrešno je mišljenje da potrošači kod kupovine polovne robe preuzimaju na sebe rizik, odnosno da svesno ulaze u kupovinu polovne robe, te da je na njima rizik zbog eventualnih nedostataka na stvari – istakla je za RTS Vesna Perinčić iz Republičke unije potrošača.

Brojni građani, u želji da uštede, kupuju polovnu robu. To se naročito odnosi na automobile.

Iako su i cene polovnih automobila prethodnih godina porasle, i dalje je kod nas to najpopularniji način zamene automobila.

No, bez obzira na to da li vam je prodavac dao garantni list, imate pravo da vam na reklamaciju odgovori za osam dana.

– Jedino ograničenje u odnosu na kupovinu polovne robe, a gledajući na kupovinu nove robe, jeste da trgovac može to pravo potrošača da ograniči na godinu dana. Međutim, ukoliko trgovac ne izda garanciju u trajanju od godinu dana, a ne može ispod toga, onda se podrazumeva da se primenjuje zakonska garancija u trajanju od dve godine – istakla je Perinčićeva.

Pored automobila, dosta se kupuje i polovna bela tehnika. Pored toga što je jeftinija, mnogi kupci je preferiraju jer kažu da su stari kućni aparati poznatih marki bolji od nove robe manje poznatih proizvođača.

O reklamaciji

– Prodavac je dužan da bez odlaganja, a najkasnije u roku od osam dana od dana prijema reklamacije, pisanim ili elektronskim putem odgovori potrošaču.

– Odgovor prodavca na reklamaciju potrošača mora da sadrži odluku da li prihvata reklamaciju, obrazloženje ako ne prihvata reklamaciju, izjašnjenje o zahtevu potrošača o načinu rešavanja i konkretan predlog u kom roku će i kako rešiti reklamaciju ukoliko je prihvata.

– Rok za rešavanje reklamacije ne može da bude duži od 15 dana, odnosno 30 dana za tehničku robu i nameštaj, od dana podnošenja reklamacije.

– Ukoliko prodavac odbije reklamaciju, dužan je da potrošača obavesti o mogućnosti rešavanja spora vansudskim putem i o nadležnim telima za vansudsko rešavanje potrošačkih sporova.

– Nemogućnost potrošača da dostavi prodavcu ambalažu robe ne može biti uslov za rešavanje reklamacije ni razlog za odbijanje otklanjanja nesaobraznosti.

* Zakon o zaštiti potrošača

S druge strane, kada naručujemo robu, imamo ista prava kao i kad je kupujemo u prodavnici, ali uz dodatnu mogućnost da se predomislimo u roku od 14 dana bez navođenja razloga.

I sekend hend radnje daju opštu garanciju ili ograničenu, ali dužne su da oštećenu ili pocepanu odeću izdvoje i naglase da je prodaju uz popust.

Zoran Nikolić, potpredsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS), ističe za Kurir da je Zakon o zatiti potrošača predvideo odgovornost prodavca i za polovnu robu.

– Prilikom kupovine nove robe, uz dobijeni račun, imamo zakonsku zaštitu dve godine, dok je kod polovne, to jest upotrebljavane robe zakonska zaštita najčešće godinu dana. Međutim, u nekim slučajevima može biti i dve. Naime, ukoliko prodavac prilikom prodaje upiše ili ukuca šifru koja navodi da je u pitanju polovna roba, onda je zaštita godinu dana. Međutim, imali smo kod prodaje polovnih automobila slučaj da neka od auto-kuća ne napiše tu šifru, misleći da tako kupci nemaju nikakva prava, međutim, tu – greše! Ako ne navedu da je polovna roba, potrošač ima pravo kao da je u pitanju nova, to jest imaće dve godine zaštitu – kaže Nikolić.

Ovo se, naravno, odnosi samo na kupovinu kod registrovanih prodavaca. Kupovina kod neregistrovanih je zaista kupovina mačke u džaku.

– Kod onih koji nisu registrovani, među kojima ima dosta onih koji se oglašavaju i prodaju na društvenim mrežama, nemate zaštitu ni prilikom kupovine nove robe. Kod njih jednostavno ne treba kupovati jer nemate nikakvu zaštitu, oni ne plaćaju ni porez državi. Tu niko nije na dobitku osim njih samih – zaključuje Nikolić.

yt

PRIJATELJ  TEKSTA

EKONOMIJA SRBIJA GRADOVI VESTI GRADA