NIJE ZNANJE – ZNANJE ZNATI, VEĆ JE ZNANJE – ZNANJE DATI!!!

  • Autor: Danijela Stojanović

13/08/2018

[views]

Paraćin-Prijatnog subotnjeg popodneva imali smo čast da nam sagovornik bude prof dr Predrag Jašović. Neko ko je predavao u osnovim školama ranije, a sada na fakultetu, i ko je istovremeno i otac petoro dece je svakako osoba kompetentna za razgovor na ovu temu.

trong>Ono u čemu smo se na početku razgovora složili je da svaki dobar učenik neosporno ima i dobre temelje znanja koji se izgrađuju u osnovnoj školi.

„Mogu da govorim kao roditelj dece koja su izašla iz osnovne škole i kao roditelj dece koja je sad pohađaju.“- započeo je profesor. „Dvoje dece je na fakultetu, u pitanju su filozofija i psihologija, a dvoje su u osnovnoj školi „Radoje Domanović“. I ovi stariji su takođe išli u istu osnovnu školu. Zanimljivo je da su svi iz njihove generacije, a to su 99. i 95., kao i 2001. godište zadržali uspehe iz osnovne škole, tj opravdali svoje ocene i upisali željene fakultete. U velikoj većini, što meni lično znači, upisali su državne fakultete što pokazuje ozbiljnost njihovog osnovnog obrazovanja. Neki od đaka koji su potekli iz te osnovne škole su sada među najpoznatijim naučnicima u republici pa i u Evropi. Na žalost njihovi uspesi nisu ispraćeni. Sticajem okolnosti bio sam im razredni starešina i znam njihove rezultate. Veoma su traženi kao naučnici, posećuju naučne skupove, objavljuju u najprestižnijim naučnim časopisima. Gledano po kategorijama pripadaju M23 i M22, što je u rangu magistrature, odnosno doktorata. Neke od njih mogu da nazovem kompjuterskim magovima, ostvaruju izvanredne rezultate, imaju po 3-4 gotova mastera. Upisuju doktorate iz oblasti dramaturgije da bi je uklopili u kreiranje video igrica. Iz našeg Paraćina, bolje rečeno iz škole „Radoje Domanović“ odašilju se deca u svet koja nešto kreiraju za taj svet, čija imena nešto znače, što je vrlo važna stvar. Napomenuću da sam radio u većini škola, i ako budete proučavali jednu od najstarijih škola u našem gradiću videćete da su najznačajniji ljudi, zaista ih sada ne bih prozivao, lekari..sudije..pravnici..zapravo završili tu školu. Da li to znači malo ja ne znam ali činjenica je da ti ljudi u svojoj biografiji osnovno obrazovanje nose baš iz „Radoja“ sa čašću i sa nekom lepom uspomenom.

zdrava.h555_720 (600 x 140)
zdrava hrana21 ) (600 x 140)

S druge strane, gledano iz ugla moje profesije, takođe ta škola ima ima sve uslove za razvoj. Ima najveće igralište što podrazumeva dosta mogućnosti, ima i vrlo modernu salu za fizičko. Govorim kao neko ko s vremena na vreme dođe na roditeljski sastanak i poredim sa vremenom kad sam ja bio ovde. Renovirani su toaleti, sala za fizičko, biblioteka, medijateka, zamenjena je stolarija, napravljena je učionica za predškolce, a koliko znam biće renovirana i đačka kuhinja što je takođe veoma važno. Ova škola treba da bude u rangu sa zapadnim školama jer kada govorimo o rezultatima te škole i uspehu učenika i nastavnika bez obzira da li govorimo o višim ili nižim razredima, treba da budemo svesni da u tu školu idu đaci iz različitih socijalnih struktura što govori o neverovatnim rezultatima tih nastavnika. Tu školu pohađaju učenici različite nacionalnosti što je i čini specifičnom. To treba istaći iz prostog razloga što mi ne možemo da idemo jednodimenzionalno u svet već sistemom različitosti. Svaka jednodimenzionalnost postaje najblaže rečeno ruglo. Svi smo u osnovi različiti, a čim neko teži da budemo isti – teži uniformisanju što je samo po sebi vrlo strašno. U školama postoji verska nastava, građansko vaspitanje….dnevni boravak, za sve podjednako. To su bitne stvari koje treba razvijati, pogotovu dnevni boravak za što veći broj dece iz slabijih socijalnih struktura da bi im se što više pomoglo.“
D.S-“ To je i velika finansijska olakšica roditeljima.“
Dr Predrag-„Kako da ne. I po tome treba da se vrednuje škola.  Školi treba da se pomogne na nivou republike i grada, da se na primer obezbede udžbenici. Konkretno škola „Radoje Domanović“ treba da se zaštiti od neargumentovanog izvikivanja što mogu i da dokažem. Pošto samo u vrtiću nisam radio odgovorno tvrdim da deca ove škole održavaju svoj uspeh i u daljem školovanju, što je vrlo bitan momenat, jer to znači da se uspeh ne „šteluje“. Na žalost u današnje vreme postoji favorizacija škola. Da se odmah ogradim na nemam ništa protiv bilo kog predmeta ili škole, ali mi je, da kažem, nelogično da učenici koji postignu uspehe na takmičenju iz npr verske nastave budu favorizovani u odnosu na učenike koji su bili na republičkim takmičenjima i osvajali nagrade iz istog predmeta,zatim iz biologije, fizike…hemije…na književnim olimpijadama, jer su iz druge škole. Isti je slučaj i sa nastavnicima koji predaju predmete iz kojih su deca postigla zapažene rezultate na takmičenjima.
Na kraju, kao i na početku razgovora, složismo se da je dobar pedagog u osnovnoj školi veoma bitan za „izvlačenje“ onog najboljeg iz deteta, za postavljanje čvrstih temelja za dalje uspešno školovanje, i da su nam sva deca podjednako važna jer na njima počiva budućnost.

VESTI GRADA PARAĆIN