MENUMENU

NAJNOVIJE VESTI

SLOBODNA zona- „Slobodna zona“ može da bude model kako se najlakše privlače strani investitori!!!

Sloboda ima razne oblike i naša prva asocijacija se odnosi na slobodu naroda. Malo ljudi zna da postoji i sloboda u proizvodnji i trgovini, kada država ne pravi administrativna ograničenja, a lokalna samouprava stvara najpovoljniji ambijent preduzimljivim investitorima.

„Slobodna zona“ može da bude model kako se najlakše privlače strani investitori, jer pruža najpovoljnije uslove za poslovanje. Uz pomoć Ministarstva privrede, Razvojne agencije Srbije, Fonda za razvoj Republike Srbije, Nacionalne službe za zapošljavanje i, naravno, opštine Ćuprija, pruža se velika šansa da u sred Pomoravlja nikne gigant koji će da bude pokretač razvoja Ćuprije i susednih gradova.

Postoji niz pogodnosti koje investitorima može da pruži buduća „Slobodna zona Ćuprija“, od izvanredne lokacije pored Koridora 10, pa do stručne radne snage iz okruženja udaljenog samo dvadesetak kilometara.

U „Slobodnoj zoni Ćuprija“ svi domaći i strani investitori poslovali bi po izvanrednim uslovima, bili bi oslobođeni plaćanja carine na uvoz robe, imali bi jeftinu energiju i bili bi oslobođeni plaćanja poreza na dodatnu vrednost. Uslov je da svi proizvodi budu namenjeni stranom tržištu.

Nudeći novu industrijsku zonu pored autoputa, u kojoj se ne naplaćuje porez, opština Ćuprija bi zauzvrat dobila zapošljavanje velikog broja stanovnika, kako direktno, tako i posredno pružanjem raznih usluga, od hotelijerstva, do sporta i saobraćaja.
Svojevremno sam napisao za tadašnje opštinsko rukovodstvo dva teksta na ovu temu: prvi tekst ima naslov „ROBNO – TRANSPORTNI CENTRI“, a drugi „CARINSKA ZONA“. U to vreme su u Srbiji bili drugačiji zakonski propisi, pa je „SLOBODNA ZONA“ bazirana na robno-transportnim centrima i carinskim zonama. Nimalo slučajno, jer sam primao platu u Privrednoj komori kako bih pomogao da se u Pomoravlju, u Ćupriji, Jagodini i u Paraćinu, stvore najpovoljniji uslovi za privredni razvoj.

U robno-transportnim centrima (danas poznatijim kao „KARGO CENTRI“) realizovale bi se operacije nakupljanja, formiranja i rasformiranja tovarnih jedinica, sučeljavanja više vidova transporta, pretovara, skladištenja, pakovanja, prerade, dorade i distribucije robe. Sa svojim osnovnim i dopunskim sadržajima centar bi obezbedio brzu, kvalitetnu i ekonomsku dostavu robe od izvora sirovina do proizvodnje i od proizvođača do potrošača.

Carinske zone („Slobodne zone“) imaju u svetu stogodišnju tradiciju, a njihova uloga je danas sve značajnija, tako da danas u svetu postoji više od hiljadu carinskih zona preko kojih se ostvaruje 20-25% svetske trgovine, dok se u carinskim prodavnicama ostvari više od pet milijardi dolara prometa godišnje. Kina je država koja ima najviše slobodnoh zona.

Oba teksta sam napisao 28. marta 1988. godine.

Opština Ćuprija izgradnjom druge industrijske zone, koja će da se nalazi pored puta ka Dobričevu, dobila bi ne samo mesto za izgradnju fabrika, nego i mogućnost formiranja „Slobodne zone Ćuprija“.

Slobodne zone su fizički ograđen i označen deo teritorije Republike Srbije na kome se obavljaju proizvodne i uslužne delatnosti uz određene stimulativne pogodnosti. Na unos dobara u slobodnu zonu ne plaća se PDV, na plaća se carina, … carinska procedura je jednostavna, … roba koja se uvozi i izvozi ima tretman carinske robe… organizacija transporta, pretovar, utovar, špediterske usluge, usluge osiguranja i reosiguranja, bankarski i drugi poslovi su po povlašćenoj tarifi….
Slobodnom zonom upravlja privredno društvo koje može da bude i akcionarsko društvo. Osnivači privrednog društva su osnivači slobodne zone. Lokalna samouprava je glavni pokretač.

U mislima mi je veliki prostor između autoputa i Dobričeva na kome se prostiru „slobodna zona“, sportsko-rekreativni tereni, aerodrom…

PRETHODNE VESTI

NAJNOVIJE VESTI