Užički gigant, jedan od retkih pozitivnih primera dobre privatizacije u našoj zemlji!!!

  • Izvor: novosti.rs

18/06/2018

[views]

SPOJ kapitala iz Slovenske Bistrice i lokalnog menadžmenta, od nekadašnje Valjaonice aluminijuma u Sevojnu, a današnjeg „Impol Sevala“ – učinio je kompaniju iz industrijskog predgrađa Užica jednim od najvećih domaćih izvoznika.

to print screen youtube

Nekadašnji gigant privatizovan pre 16 godina izgradio je status najuspešnije transformisanog srpskog preduzeća, odgovorno sprovođenje dugoročnih planova vlasnika iz Slovenije iz godine u godinu podiže proizvodnju, a prihodi i plate zaposlenih su u stalnom rastu.

Privatizacija sevojničke valjaonice aluminijuma, tenderska, bila je jedna od najuspešnijih u Srbiji. Proizvodnja je sa skromnih 13.600, povećana na oko 60.000 tona, a svake godine „Impol seval“ izvozi robu vrednu 100 miliona evra. Tako je slovenačka kompanija u srcu zapadne Srbije postala „odgovorna“ za paradoks: grad Užice gubi u razmeni sa Istokom, ali beleži suficit u razmeni sa Evropskom unijom i on je „težak“ oko 100 miliona evra. Upravo toliko je i vredan godišnji izvoz sevojničke kompanije, a planovi za naredni period obećavaju novi proboj na najzahtevnija tržišta.

– ULAGANjIMA umesto raspodele dobiti akcionarima, stvaramo mogućnost da u Sevojnu godišnje proizvedemo 150.000 tona toplo valjanih i 80.000 tona hladno valjanih proizvoda. Biće to polovina ukupne proizvodnje poslovne grupacije „Impol“ koja posluje i van Srbije. Dostizanje ovog cilja značilo bi da smo postali jedan od najvećih igrača na evropskom tržištu aluminijuma – naglasio je Jernej Čokl, predsednik Upravnog odbora grupacije „Impol“, prilikom poslednjeg pravljenja preseka poslovanja. – Cilj je da do 2025. godine uđemo u auto-industriju na velika vrata.

Kada se zna su da Slovenci valjaonicu kupili zajedno sa milionskim dugovima i gubicima, tranzicioni uspeh je još veći. I sve se to dešava u gradu nekada razvijene privrede, koji je na početku tranzicije imao 17.000 industrijskih radnika. Posle dve decenije preraspodele kapitala, u Užicu ih je ostalo manje od 5.000. Ceo Zlatiborski okrug sa svojih deset opština, imao je 105.500 zaposlenih, sada ih ima dvostruko manje, uglavnom su to lokalne i državne „budžetlije“.

Od privatizacije sprovedene pre 16 godina, slovenačka kompanija je, umesto raspodele, dobit ulagala u nove pogone i širenje asortimana svoje filijale u Sevojnu. Tako postepeno staje rame uz rame sa najvećim evropskim konkurentima. Do danas, Slovenci su u fabriku investirali oko 70 miliona evra dobiti.

– „Impol“ će uskoro postati veliki igrač na Balkanu, ali i u EU, jer funkcionisanje celog našeg sistema otvara velike mogućnosti za rast naročito u auto-industriji – najavljuju sevojnički valjaoničari.

GRUPACIJA „Impol“ iz Slovenske Bistrice zapošljava ukupno 2.300 radnika, od tog broja u sevojničkoj filijali kompanije radi njih 680. Prosečna neto plata radnika u Sevojnu, ne računajući menadžment, danas iznosi oko 65.000 dinara.

U užičkom kraju, sem „Impol sevala“, relativno uspešno privatizovani su i „Putevi“, „Jedinstvo“, „Valjaonica bakra“, uz smanjenje broja zaposlenih. Ne može se, ipak, zaboraviti da su tokom tranzicije „sa lica zemlje“ nepovratno nestale nekada velike kompanije: Štamparija „Dimitrije Tucović“, tekstilci „Froteks“ (imao 2.200 radnika) i konfekcija „Desa Petronijević“ (700 zaposlenih). Ista sudbina zadesila je „Fasau“ (1.100 radnika), „Kotroman“ (400 radnika), „Tvrdi metal“… Trgovinski lanac „Gradina“ imao je 1.000 zaposlenih, a sada ne postoji. 

„PRVI PARTIZAN“

NEKADAŠNjI kompleksan sistem „Prvi partizan“ zapošljavao je 5.000 ljudi, a opstali su „Namenska“ i „Sinter“, koji se polako vraća na put stare slave. Ove dve firme zajedno uhlebljuju nekoliko stotina zaposlenih.

PARKING UMESTO „ZLATIBORKE“

ČUVENO saobraćajno preduzeće „Raketa“ svojevremeno je vladalo evropskim drumovima, imalo je 700 vozača, majstora i službenika, a privatizacijom je potpuno uništeno. Užička „Mlekara“ imala je hiljade kooperanata, a posle privatizacije je likvidirana. Mrtva je i užička „Fabrika kože“, nekadašnji izvoznik za Ameriku. Po propasti „Zlatiborke“, poslovna zgrada preduzeća je sravnjena sa zemljom, a napravljen parking.

EKONOMIJA